Z informacji, jakie uzyskaliśmy od promotora rozgrywek, sezon zapowiada się imponująco. Zawodnicy będą mieli jeszcze więcej możliwości ścigania się w zawodach Pit Bike, zarówno w Mistrzostwach, jak i Pucharach Polski Pit Bike. Sam system będzie jednak bardziej elastyczny. Pojawić mają się także nowe klasy.
W sezonie 2022 zawodnicy ścigający się na torach ziemnych rywalizowali w sześciu rundach Pucharu Polski Pit Bike Off-Road, na torach całego kraju i dwudniowych Mistrzostwach Polski Pit Bike Off-Road. Zawodnicy jeżdżący na asfalcie spotkali się cztery razy podczas rozgrywek pucharowych i raz podczas dwudniowego eventu mistrzostw. W sezonie 2023 w obu przypadkach ilość rund będzie zwiększona.
CHCESZ WYSTARTOWAĆ PO RAZ PIERWSZY? ✅ Zawody Pit Bike skierowane są do dzieci, młodzieży i dorosłych. Minimalny wiek zawodnika to ukończony 8.rok życia. ✅ Jakie zawody są organizowane? Puchar Polski i Mistrzostwa Polski. Oba cykle organizowane są zarówno w wersji motocrossowej z oznaczeniem Off-Road i na torach asfaltowych z oznaczeniem SM. ✅ Spełniasz wiek zawodniczy, masz Pit Bike MRF, Kayo, YCF lub RXF? Czas na przystąpienie do licencji zawodniczej – zdasz ją na każdej rundzie Pucharu Polski Pit Bike – wystarczy, że wykonasz wcześniej badania u lekarza sportowego i z tzw. żółtą książeczką PZM (tu możesz pobrać i wydrukować przed wizytą u lekarza: Karta zdrowia zawodnika sportu motorowego (sport motocyklowy i żużlowy dla zawodników do 16 roku życia)) stawisz się w dniu zawodów. Na miejscu zdasz egzamin teoretyczny – ze znajomości zasad obowiązujących na torze, zaś ukończenie zawodów będzie równoznaczne ze zdaniem części praktycznej. Wyjątkiem, gdzie nie jest wymagana licencja – jest klasa Amator na off-roadzie – nie posiada ona jednak klasyfikacji generalnej i dotyczy tylko osób pełnoletnich. ✅ Więcej o tym, jak wystartować w zawodach: https://www.youtube.com/watch?v=hns5vzEWPbM ✅ W jakiej klasie wystartować? Wszystko zależy od wieku i pojemności, na której chcesz startować. To możesz sprawdzić w regulaminie Regulamin Ramowy Pucharu Polski Mini Motocykle Pit Bike (YCF, MRF, KAYO, RXF) 2022 dostępnym na stronie Polskiego Związku Motorowego ✅ Poniżej 8 roku życia – Młodsze dzieci, które dopiero zaczynają przygodę z jazdą na minimotocyklach, zapraszamy na tzw. jazdy pokazowe – bez rywalizacji i punktów. Jazdy odbywają się w dniu zawodów i kończą się otrzymaniem medalu na podium. To wstęp do świata motorsportu dla najmłodszych od 6 roku życia – wymagana tylko zgoda rodziców. ✅ Macie pytania? Piszcie pod adres: otopit@otopit.pl |
Dużo nowości w rozgrywkach Pit Bike Off-Road
W 2023 w kalendarzu pojawi się znacznie więcej rund Pucharu Polski Pit Bike Off-Road, możliwe, że będzie ich aż kilkanaście. Spokojnie, nie musicie brać udziału we wszystkich, by walczyć o laury sezonu. Ma być to dogodniejsza forma – bliżej Was, a co za tym idzie również tańsza. Tak, by każdy niezależnie od funduszy miał dostęp do rywalizacji, która dla zawodnika jest ważnym sprawdzianem umiejętności, zawody będą planowane w pobliżu największych ośrodków. Założenie jest takie, by w odległości do 200 km od głównych ośrodków treningowych, odbyły się trzy rundy. Zawodnicy z całego kalendarza pucharowego będę wybierać trzy – najbardziej pasujące im lokalizacje. Ale możecie również wystartować w większej ilości rund. Najlepsi z całego kraju spotkają się w wielkim finale, który odbędzie się pod koniec sezonu 2023. Do finałowej rundy będzie przechodziło po 20 najlepszych zawodników z każdej klasy. Decydować będą punkty zbierane podczas poszczególnych rund.
Zmieni się także system rozgrywek Mistrzostw Polski – tu zaplanowano aż trzy spotkania. Tradycyjnie w mistrzostwach brać będą udział licencjonowani zawodnicy, a przed pierwszymi zawodami MP zostaną zaplanowane pierwsze rundy pucharowe, by umożliwić zawodnikom zdobycie uprawnień. Promotor nie zdradza jeszcze torów, na których mistrzostwa będą rozgrywane.
Jeżeli chodzi o klasy zawodnicze, mamy informacje, że prawdopodobnie klasa Bigy pojedzie tylko na dużych kołach. Trwają rozmowy z firmą AR Moto, dostawcą opon CST i Maxxis, zaopatrujących już zawodników SM. Wszystko wskazuje na pozytywny przebieg sytuacji, która ma przełożyć się na obniżenie kosztów i wyrównanie rywalizacji.
Dla najmłodszych pojawi się nowa klasa: MRF Runner 80. Będzie to bardziej budżetowa wersja i łatwiejsza droga do ścigania dla dzieci w wieku 8-13 lat.
Dużo nowości dla zawodników Pit Bike SM
Największe zmiany szykują się w ramach Pucharu Polski Pit Bike SM. Rundy pucharowe będą połączone z zawodami Supermoto. Oczywiście zawodnicy Pit Bike będą rywalizować w oddzielnych wyścigach, dedykowanych tylko minimotocyklom. Wszystko wskazuje na to, że będą to dwa wyścigi podczas każdej rundy. Dużą zmianą będzie podział na grupy wyścigowe, powrót do wyścigów Stock 90 + Runner 80, Rookie, Pro, Elite, do których zawodnicy przydzielani będą według osiąganych czasów. Dzięki takiemu rozwiązaniu nowi zawodnicy, chcący ścigać się w zawodach Pit Bike, będą mieli ułatwione wejście do rozgrywek, gdyż na torze spotkają się z osobami na podobnym poziomie. Z kolei doświadczeni zawodnicy będą mieli zapewnioną rywalizację wśród najszybszych. Oddzielnie wystartują klasy dziecięce: Stock 90 i nowo powstała Runner 80. Oczywiście na podium staną zwycięzcy poszczególnych klas – z uwzględnieniem wieku i pojemności maszyny.
Mistrzostwa Polski Pit Bike SM będą rozegrane na trzech torach. W sezonie 2023 o mistrzowskie tytuły rywalizacja toczyć się będzie na torach w Starym Kisielinie, Bydgoszczy i Słomczynie. W tym momencie nie znamy jeszcze terminów spotkań, bo na szali jest możliwości rozegrania w Polsce jednej rundy FIM MiniGP World Series. Są to wspólne starania promotora zawodów Pit Bike, Polskiego Związku Motorowego oraz FIM MiniGP Alpe Adria Series.
Nowościami w klasach będzie, podobnie jak na off-roadzie, klasa MRF Runner 80, czyli bardziej budżetowa wersja dla zawodników w wieku 8-13 lat. Czym będzie różnić się od klasy Stock 90? Będą to motocykle beż żadnych modyfikacji, wyposażone w budżetowe opony ( koszt w granicach 100-150 zł za oponę). Koniecznie trzeba podkreślić, że tradycyjna klasa Stock 90 pojedzie na takich samych zasadach, jak w sezonie 2022, a każdy zmodyfikowany o lekkie magneto czy inne zawieszenie MRF Runner 80, może z powodzeniem dalej w niej startować.
Po fenomenie klasy Lite 150 trwają rozmowy o wyodrębnieniu na takich zasadach dodatkowej klasy Masters, która rywalizować będzie na minimotocyklach MRF 140 Supermoto.
Zmiany mają pojawiać się także w klasie Stock 150. By wyjść naprzeciw oczekiwaniom zawodników tej klasy – prawdopodobnie dopuszczone zostaną opony marki PMT. Z racji spadku frekwencji w klasie, możliwe jest również obniżenie wieku zawodników w niej startujących.
Zmiany dla wszystkich zawodników
Nowością, która ma pozytywnie wpłynąć na równość sprzętu dopuszczonego do startu w zawodach, mają być zapisy w regulaminie, dotyczące mechaników świadczących usługi naprawy i serwisu minimotocykli. W przypadku nieregulaminowych rozwiązań w silniku kary będą nakładane nie tylko na zawodnika, ale i mechanika. Kluczowe jest, by wszyscy zawodnicy poruszali się w ramach określonych przez regulamin, ale również by respektowali go mechanicy. Często to oni wykonują kluczowe prace mogące wpłynąć na końcowy rezultat. Założeniem jest rozłożenie sukcesów i odpowiedzialności pomiędzy zawodników i mechaników. Czy to dobry kierunek i czy promotor powinien szukać rozwiązań w tym zakresie? Czekamy na Wasze opinie.
W styczniu odbędzie się spotkanie z zespołami zawodniczymi w sprawie proponowanych zmian, trwa również nabór ofert firm i marek chcących współtworzyć zawody Pit Bike. Nabór ofert odbywa się na zasadach określonych w regulaminie rozgrywek.