opublikowano 18/01/2019 o godzinie 14:38:42, autor Olga Taraszka

Krok po kroku – wymiana oleju silnikowego w pit bike

Wymiana oleju silnikowego, to jedna z podstawowych czynności, o którą musimy zadbać, kiedy posiadamy pit bike`a. Nie jest to trudne, ale musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów, żeby wykonać ten proces prawidłowo!



Zadania oleju
Głównym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie wszelkich ruchomych elementów silnika, tak by zmniejszając tarcie zwiększać tym samym żywotność elementów współpracujących ze sobą. Dobrze dobrany olej powinien czyścić wnętrze silnika z nagaru i innych niepożądanych produktów ubocznych pracy silnika. Kolejnym zadaniem oleju jest chłodzenie i konserwacja silnika, a następnie wyciszenie jego pracy. W silnikach montowanych w pit bike skrzynia biegów, sprzęgło oraz silnik stanowią jeden element, wiec ten sam olej pracuje wszędzie.

Regularność wymiany
Żeby wiedzieć, kiedy dokładnie wymienić olej, należy zamontować w naszym motocyklu licznik motogodzin. Zaleca się wymianę oleju, co 3-5 motogodzin. Należy jednak pamiętać, że okres ten może się skrócić w zależności od eksploatacji sprzętu.
 



I krok – Wybór oleju
W przypadku pit bików najlepszy jest olej polsyntetyczny o oznaczeniu 10W-40. Liczba przed litera 'W'-winter, oznacza pompowalność (inaczej płynność) oleju w niskich temperaturach. Im mniejsza liczba, tym łatwiej pompa „przepchnie” olej do newralgicznych punktów. Druga liczba oznacza lepkość oleju w wysokich temperaturach, czyli mówi nam o tym, czy olej zachowuje swoje właściwości smarne, kiedy jest rozgrzany. Im większa liczba, tym wyższe temperatury, w jakich olej nie traci swoich właściwości.

II krok – Zakup filtrów i przygotowanie pojemnika na zużyty olej
Ze względu na to, że nie każdy pit bike posiada filtr oleju, warto dowiedzieć się najpierw, czy producent umieścił takowy w danym modelu. Kolejną rzeczą, która będzie potrzebna jest pojemnik na zużyty olej (naczynie minimum 1.5litra pojemności), podstawowy komplet kluczy oraz szmatka. Przed wymianą oleju należy odpalić silnik, by płyn rozgrzał się w środku. Nie musi być gorący, wystarczy kilka minut na wolnych obrotach. Gasimy silnik, podstawiamy pod niego pojemnik na olej, a następnie, uważając aby nie oparzyć się o gorące elementy silnika i wydechu, odkręcamy korek spustowy oleju. Motocykl powinien podczas spuszczania oleju stać prosto. Czekamy cierpliwie, aż cały olej wypłynie z silnika. Kiedy olej znajdzie się już w pojemniku czyścimy dokładnie korek spustowy oraz miejsce jego przykręcenia, a następnie dajemy go na swoje miejsce.

III krok – Wymiana filtra oleju
Żeby wymienić filtr oleju odkręcamy pokrywę filtra. Wyrzucamy zużyty filtr i dokładnie czyścimy pokrywę filtra oraz jego gniazdo. Montujemy nowy filtr, zwracając uwagę na jego poprawne ułożenie i przykręcamy pokrywę.

IV krok – Uzupełnienie silnika świeżym olejem
W celu bezpiecznego uzupełnienia oleju odkręcamy korek zalewowy i wlewamy około 850 ml oleju. Zależnie od modelu pit bike poziom oleju sprawdzamy na miarce połączonej z korkiem zalewowym lub przez okienko inspekcyjne umieszczone w prawej pokrywie silnika. W przypadku miarki poziom oleju powinien wynosić maximum, podczas gdy motocykl stoi prosto na kołach (nie na stojaku). Należy wytrzeć miarkę, wkręcić ją do końca, a następnie wykręcić i sprawdzić poziom. W razie potrzeby uzupełnić. W przypadku okienka inspekcyjnego poziom oleju powinien sięgać górnej krawędzi okienka. Poziom sprawdzamy również, podczas, gdy motocykl stoi prosto na kołach.

 


Kalendarz wydarzeń

Nasi partnerzy

TOR GŁAŻEWO YCF POLAND MX OTOPIT pitbikeMRF PITBIKE.PL

Ostatnio na forum

Kobiece pogawędki • ginekolog
wiele kobiet nie może trafić na dobrego ginekologa, sama wiem, co przechodziłam… jednak od kiedy chodzę do przychodni która jest czynna w weekendy - Babka Medica https://...

Warsztat • Łozyska głowki ramy , sztycy
Panowie mam problem bo nie wiem jakie mam dobrać łożyska i oraz bieżnie główki ramy , sztyca ma fi22 mm , rama chyba od Loncin , koła 14" i 12" , może ktoś ma taką sztyce...

YouTube

Facebook