Masz minimotocykl Pit Bike i chcesz iść krok dalej? Zapraszamy na zawody! Rywalizacja na torze to nie tylko sport, ale i najlepsza rozrywka. Uwaga: grozi uzależnieniem. Jeżeli raz spróbujesz to możesz wpaść w szpony motorsportowej pasji! Gotowi? No to zaczynamy!
Od posiadacza do rasowego rajdera
Posiadasz lub planujesz zakup minimotocykla pit bike? Idealnie! By wystartować w zawodach pit bike wystarczy czy Ci odpowiednio dobrany do wieku i możliwość pit bike. W Mistrzostwach i Pucharze Polski Pit Bike Marek YCF, MRF i Kayo możesz wybrać dowolnej z wymienionych marek. Warto spojrzeć w regulaminy na stronie Polskiego Związku Motorowego – tam jest wszystko opisane! Znajdziesz klasy zawodnicze – czyli przedziały wiekowe i pojemności minimotocykli oraz to, jak je przygotować. Co wyróżnia prosa od amatora? Pełen strój! na torze nie jeździmy bez odzieży ochronnej i kasku. Pamiętaj – niezależnie czy chcesz ścigać się na asfalcie czy w wersji motocrossowej – kask musi być homologowany i posiadać bezpieczne zapięcie typu DD. Co potrzebujesz poza minimotocyklem i strojem? Zgodę lekarza sportowego na uprawianie sportu, w końcu będziesz profesjonalnym zawodnikiem. I teraz uwagę osoby niepełnoletnie, mogą taką zgodę uzyskać również od lekarza rodzinnego. Istnieje też klasa, gdzie badań mieć nie trzeba. Jest to klasa Amator w off-roadowej odmianie zawodów na poziomie Pucharu Polski Pit Bike, trzba mieć skończone 18 lat, ale tu klasyfikacja dotyczy tylko danych zawodów, nie ma klasyfikacji generalnej (czyli rocznej), nie zachowujesz punktów, nie zdobywasz tytułów.
Na start rekomendujemy też znalezienie w swojej okolicy szkółki lub trenera, który przeprowadzi Cię przez pierwsze kroki. Nie jest to konieczne, ale pamiętaj że w grupie raźniej i przyjemniej. Takie miejsca znajdziesz na tej mapie: https://justr.pl/map/ Na legendzie w lewym górnym rogu wrzuć filtrowanie: ogranicz do szkółki
Więcej o tym, jak zacząć i jak się przygotować do sezonu zawodniczego znajdziesz bezpośrednio na stronie zawodów: https://zawodypitbike.pl/jak-zaczac/
Asfalt czy off-road?
W zawodach masz do wyboru off-road i sm (supermoto bez odcinka terenowego). W zależności czy chcesz się ścigać na torach asfaltowych czy ziemnych. W obu cyklach do wyboru puchar dla początkujących i mistrzostwa, dla bardziej zaawansowanych rajderów. Zawody off-road obywają się na takich torach, jak Gdańsk, Głażewo, Wierzchucin Królewski, Mórkowo, Dąbrowa Górnicza czy Mrągowo. Zawody SM rozgrywane są na torach kartingowych, typu Stary Kisielin, Bydgoszcz, Słomczyn.
Ile trzeba mieć lat
Minimalny wiek zawodników pit bike to osiem lat. Po ukończeniu tego wieku można zdać licencję zawodniczą i startować w zawodach. Wtedy macie także liczone punkty w klasyfikacji generalnej i walczyć o tytuły. Mistrzem czy zdobywcą pucharu zostaje się w swojej klasie. Klasy są podzielone w zależności od wieku i pojemności minimotocykla. Maksymalnej granicy wiekowej nie ma. Możesz śmiało namówić na start rodziców czy dziadków. Dla każdego znajdzie się miejsce! Istnieje jeszcze jeden wyjątek co do wieku – są to jazdy pokazowe.
Jazdy pokazowe
Są to specjalne przejazdy dla mniejszych dzieci. Wiadomo, że im szybciej zaczniemy kontakt z torem, tym lepiej. W przypadku tych jazdy, dziecko może mieć nawet sześć lat. Tu nie trzeba badań, ani licencji. Dlaczego? To nie jest współzawodnictwo, a swobodne przejazdy. Nie ma rywalizacji, liczenia czasów i punktów, ani miejsc. Za to jest publiczność i jazda na torze w dni zawodów, a na podium każdy dostaje medal.
Licencja co to jest i jakie są rodzaje
Licencja dla zawodnika jest, jak prawo jazdy dla kierowcy. Żeby zostać zawodnikiem musisz mieć zgodę od lekarza sportowego, o czym już pisaliśmy, a także zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Jak to się odbywa? Licencje zdasz na każdych zawodach. Część teoretyczna to znajomość zasad panujących na torze i flag. Przed egzaminem odbywa się krótkie szkolenie. Ukończenie Twojej pierwszej rundy jest równoznaczne ze zdaniem części praktycznej. Dlatego pamiętaj, żeby nie przeszarżować. Nasza rada- lepiej wolniej a dojechać do mety. Nie ukończenie wyścigu będzie oznaczało nie zdanie licencji i powtórkę na kolejnych zawodach. Od 2023 roku zawodnicy Pit Bike mogą uzyskać dwa rodzaje licencji: A i B. Na początku zdobywamy licencje B – uprawnia ona do startu w Pucharze Polski, po “zaliczeniu” dwóch rund pucharowych, możesz wymienić licencję na A. Licencja A uprawnia zawodnika do startu w zawodach rangi mistrzostw, ale nie odbiera mu możliwości startu w Pucharze. Jeżeli masz właściwą licencję z innej dyscypliny, np. Licencje B motocross – również możesz wziąć udział w zawodach.
Specjalne miejsce koło podium, gdzie najlepsi zawodnicy wyścigu udzielają wywiadu zaraz po zjeździe z wyścigu, za zawodach obowiązek wjazdu do tej strefu ma zawsze pierwsza trójka danej klasy wraz z motocyklami pit bike, jeżeli w wyścigu jedzie więcej klas – decyduje o tym harmonogram.
Wioska zawodniczka, rozpościera się zwykle wzdłuż toru. Zawodnicy rozkładają tam swoje namioty, serwisują motocykle, prowadzą kuchnię polową i regeneracje.
Dopuszczenie motocykla do zawodów, sprawdza stan techniczny twojego pit bike, czy nadaje się do startu w zawodach i nie stanowi zagrożenia dla Ciebie i innych uczestników, nie kontroluje wytycznych regulaminu – to zadanie i odpowiedzialność spoczywa na zawodniku.
Znajduje się tylko i wyłącznie w strefa do tego wyznaczonych, kibice nie mogą wchodzić do strefy przygotowań zawodników, wstęp na wszystkie zawody jest bezpłatny.