Bezpieczeństwo na torze – sygnalizacja na zawodach

Priorytetem podczas każdych zawodów jest zachowanie szczególnej ostrożności. Wyścigi muszą odbywać się w pełni bezpiecznie, tak, aby nikomu nie stała się krzywda, dlatego sytuacja na torze sygnalizowana jest za pomocą flag w odpowiednich kolorach.

Głównym zadaniem na stanowisku flagowego jest ostrzeganie przed niebezpieczeństwem. Jeśli na torze wydarzy się coś niespodziewanego trzeba to zasygnalizować pozostałym zawodnikom. –  Flagowi są w stałym kontakcie z kierownikiem trasy, gdy widzą wypadek muszą to zasygnalizować nadjeżdżającym zawodnikom. – powiedziała naszej redakcji Aleksandra Turno, koordynatorka marshalli na zawodach Pit Bike. Każdy uczestnik, aby nie stwarzać realnego zagrożenia na torze musi znać sygnały ostrzegawcze, nieunikniony jest także fakt, że tych zasad należy przestrzegać. Zarówno na treningu jak i zawodach obowiązuje jednakowa sygnalizacja, wszystkie flagi (oprócz szczególnego przypadku użycia czerwonej) pokazywane są przez machanie. 

Rodzaje flag używanych na torze:
– Narodowa – może być użyta na linii startu (do wystartowania wyścigu).
– Zielona – oznacza, że na torze nie znajdziemy żadnych przeszkód.
– Żółta – sygnalizuje zagrożenie na torze, wyprzedzanie oraz dublowanie jest całkowicie zabronione. Należy zachować szczególną ostrożność, obowiązuje także bezwzględny zakaz odrywania kół od ziemi. Strefę tę odwołuje flaga zielona.
– Czerwona – pokazywana oznacza, że wyścig lub trening został przerwany, a kandydaci oraz zawodnicy muszą zwolnić i zjechać do parku maszyn.
– Niebieska – wskazuje kandydatowi/zawodnikowi, że będzie wyprzedzany przez szybszego kandydata/zawodnika i musi pozwolić na wyprzedzenie siebie. Wolniejszy kandydat/zawodnik nie może powstrzymać szybszego.
– Czarna – razem z numerem na tablicy sygnalizacyjnej pokazywana jest na linii startu/mety. Kandydat/zawodnik z tym numerem musi zatrzymać się w depot na koniec aktualnie wykonywanego okrążenia i nie może wrócić do wyścigu, jeśli nie poleci mu tego Sędzia Główny lub Dyrektor Zawodów.
Z czarno – białą szachownicą pokazywana jest na linii mety, aby wskazać koniec mety, aby wskazać koniec wyścigu/treningu.

Żółta tablica z czarnym numerem startowym informuje o nałożeniu kary 10 s. do czasu końcowego wyścigu za popełnienie falstartu, czasami bywa tak, że karę trzeba odbyć w systemie STOP&GO w trakcie wyścigu. 





Weronika Winiarska

Powrót

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.