opublikowano 31/12/2017 o godzinie 15:29:07, autor Olga

#Mamwięcdbam – wymiana opon



Wymiana opony, choć z pozoru może się wydawać łatwym zadaniem, to w rzeczywistości jednak wcale tak nie jest. Wymaga to sporej ilości siły, sprytu i ostrożności. Bardzo łatwo jest uszkodzić oponę, dętkę lub felgę. Jednak przy odrobinie chęci można to zrobić samemu. O tym, jak wymienić opony, by cały zabieg miał ręce i nogi - opowiada mechanik Kamil Tchorzewski.

To będzie potrzebne:

Do wymiany opony potrzebne będzie: stojak motocyklowy, łyżki do opon (minimum 2), zestaw kluczy, talk.

Etap I
Aby zmienić oponę, należy zdjąć koło z motocykla. W tym celu ustawiamy pita na stojaku i odkręcamy koło. Wyjmujemy ośkę koła, zdejmujemy zacisk hamulcowy z tarczy oraz łańcuch z zębatki, jeśli jest to tylne koło. Warto położyć, np. karton na ziemię, żeby nie uszkodzić felgi ani tarczy, czy zębatki. Teraz możemy spuścić powietrze, wykręcając wentyl. Aby odkleić oponę od felgi, ściskamy ją rękami z obu stron. W tym momencie przydadzą nam się łyżki do opon, ale trzeba nimi operować bardzo ostrożnie. Ostrożnie wsuwamy jedną pomiędzy rant felgi, a oponę i wywijamy brzeg opony na zewnątrz. Wymaga to trochę siły. Trzeba bardzo uważać, aby nie uszkodzić łyżką dętki. Przytrzymujemy bądź zahaczamy łyżkę o tarczę hamulcową, nie wyciągamy łyżki spomiędzy opony, a felgi.

Etap II
Teraz z drugą łyżką robimy dokładnie to samo w odległości około 15 cm od poprzedniej. Dalej należy rozsuwać łyżki, aż cały obwód opony uda się wywinąć za rant felgi. Następnie odkręcamy nakrętkę na wentylu i wyciągamy wentyl z otworu w feldze, po czym wyciągamy dętkę z opony zaczynając od wentyla. Jeśli zamontowany jest trzymak opony, trzeba teraz go odkręcić i wyjąć. Pozostało już tylko zdjąć oponę z felgi analogicznie jak na początku. W tym momencie należy ocenić zabezpieczenie wystających do wewnątrz felgi końcówek szprych. Osobiście polecam zdjąć oryginalną gumę i nawinąć kilka razy taśmę izolacyjną dość grubą warstwę. Jest to trwałe rozwiązanie i na pewno nie przesunie się podczas montażu co mogłoby skutkować przebiciem dętki. Wycinamy otwory na wentyl i trzymak.

Etap III
Możemy już przystąpić do montażu nowej opony. Dobrze jest posmarować ranty opony od zewnętrznej strony w celu łatwiejszego montażu i dobrego ułożenia się opony na feldze. Można do tego użyć, np. płynu do naczyń. W środek opony sypiemy talk, a więc zakładamy jeden rant felgi na oponę. Można sobie pomóc łyżkami odwrotnie jak przy demontażu. Delikatnie pompujemy dętkę nawet nie tak, żeby złapała kształt. Miejsce gdzie jest wentyl, wkładamy do opony, a wentyl wsuwamy w otwór i lekko załapujemy nakrętkę. Wkładamy resztę dętki w kierunku trzymaka, ale nie całą. Zostawiamy około 20 cm i wkładamy trzymak do opony, również lekko załapując nakrętkę. Teraz możemy umieścić resztę dętki pomiędzy trzymakiem, a oponą. Musimy teraz przełożyć resztę opony za rant felgi. Następnie pompujemy dętkę dość mocno około 3.5 bar i tak pozostawiamy na jakiś czas po to, aby dętka i opona odpowiednio się ułożyły. Możemy dokręcić nakrętkę trzymaka. Po około pół godziny ustawiamy wymagane ciśnienie w dętce i nakręcamy kapturek na wentyl. Nakrętki nie dokręcamy do felgi, tylko kontrujemy ją z kapturkiem.

Etap IV
Nie pozostało nic innego jak tylko zamontować koło z powrotem. Warto nasmarować ośkę koła smarem. Składamy w odwrotnej kolejności do demontażu.

Dodatkowe uwagi
Nie ma konieczności wyważania kół motocrossowych, ponieważ podczas jazdy po nierównościach w terenie i tak nie wyczujemy niewyważonego koła. Felgę natomiast należy oddać co jakiś czas do centrowania, szczególnie kiedy widać już, że jest krzywa oraz profilaktycznie co jakiś czas, np. dwa razy w sezonie.
 


Kalendarz wydarzeń

Nasi partnerzy

PITBIKE.PL TOR GŁAŻEWO YCF POLAND MX OTOPIT pitbikeMRF

Ostatnio na forum

YouTube

Facebook