opublikowano 23/12/2017 o godzinie 17:29:12, autor Olga

#Mam, więc dbam - wymiana oleju silnikowego



Po co właściwie w silniku olej?

Zanim zabierzemy się za wymianę oleju, warto dowiedzieć się, do czego on w zasadzie służy. Czy na pewno chodzi tylko, (albo aż) o smarowanie ruchomych części silnika? -Głównym zadaniem ,( ale nie jedynym) oleju silnikowego jest smarowanie wszelkich ruchomych elementów silnika, tak by zmniejszając tarcie zwiększać tym samym żywotność elementów współpracujących ze sobą – wyjaśnia Kamil Tchorzewski, mechanik. -Ponadto olej powinien czyścić wnętrze silnika z nagaru i innych, niepożądanych produktów ubocznych pracy silnika. Kolejnym zadaniem oleju jest chłodzenie i konserwacja silnika , a następnie wyciszenie jego pracy. W silnikach montowanych w Pit bike skrzynia biegów, sprzęgło oraz silnik stanowią jeden element, wiec ten sam olej pracuje wszędzie.

Jak często wymieniać?
Mechanicy, jak mantrę powtarzają – pamiętaj, by regularnie wymieniać olej. Nie da się ukryć, że jest to określenie dość względne – co zatem się pod nim kryje? -Najlepiej jest zamontować w naszym motocyklu licznik motogodzin – radzi Kamil Tchorzewski. - Zaleca się wymianę oleju, co 3-5 motogodzin. Należy jednak pamiętać, że okres ten może się skrócić w zależności od eksploatacji, np. w upalne dni, kiedy śmigamy na supermoto i dodatkowo są to zawody, gdzie obroty mamy praktycznie cały czas na maximum to olej należy wymieniać częściej, nawet co 2 wyścigi. Jeśli pitbikiem jeździ nasza pociecha w formie rekreacyjnej to okres pomiędzy wymianami oleju może się nieznacznie zwiekszyć, np. do 7 motogodzin ze wzgledu na lagodne warunki użytkowania.

Wymiana krok po kroku
Wiemy już, po co i jak często należy wymieniać olej silnikowy, pora więc przystąpić do zadań praktycznych.

Krok nr 1 – Wybór oleju
-Pierwsza rzecz, jaką powinniśmy zrobić to wybrać olej – mówi Kamil. – W przypadku pit bików najlepszy jest olej polsyntetyczny o oznaczeniu 10W-40. Liczba przed litera 'W'-winter, oznacza pompowalność (inaczej płynność) oleju w niskich temperaturach. Im mniejsza liczba, tym łatwiej pompa „przepchnie” olej do newralgicznych punktów. Druga liczba oznacza lepkość oleju w wysokich temperaturach, czyli mówi nam o tym, czy olej zachowuje swoje właściwości smarne, kiedy jest rozgrzany. Im większa liczba, tym wyższe temperatury, w jakich olej nie traci swoich właściwości Wracając do wspomnianego już wcześniej supermoto w upalne dni - można wtedy zastosować olej o oznaczeniu np. 10W-50. Wybierając olej dla naszego pita należy pamiętać, że musi być to olej markowy, do silników czterosuwowych, ze sprzęgłem mokrym.

Krok nr 2 – Zakup filtrów i przygotowanie pojemnika na zużyty olej
-Jeśli wybraliśmy już odpowiedni olej ,to powinniśmy zaopatrzyć się również w filtr (bądź dwa) –zaznacza Kamil .-Ze względu na to, że nie każdy pit bike posiada filtr oleju, warto dowiedzieć się najpierw, czy producent umieścił takowy w danym modelu. Kolejną rzeczą, która będzie potrzebna jest pojemnik na zużyty olej (naczynie minimum 1.5litra pojemności), podstawowy komplet kluczy, który pewnie każdy znajdzie w swoim garażu oraz szmatka. Przed wymianą oleju należy odpalić silnik, by płyn rozgrzał się w środku. Nie musi być gorący, wystarczy kilka minut na wolnych obrotach. Gasimy silnik, podstawiamy pod niego pojemnik na olej, a następnie, uważając aby nie oparzyć się o gorące elementy silnika i wydechu, odkręcamy korek spustowy oleju. Motocykl powinien podczas spuszczania oleju stać prosto. Czekamy cierpliwie, aż cały olej wypłynie z silnika. Kiedy olej znajdzie sie już w pojemniku czyścimy dokładnie korek spustowy oraz miejsce jego przykręcenia, a następnie dajemy go na swoje miejsce.

Krok nr 3 – Wymiana filtra oleju
-Teraz możemy przystąpić do wymiany filtra oleju – opowiada Kamil. -Odkręcamy pokrywę filtra. Uwaga! Tutaj również wypłynie trochę oleju. Wyrzucamy zużyty filtr i dokładnie czyścimy pokrywę filtra oraz jego gniazdo. Montujemy nowy filtr, zwracając uwagę na jego poprawne ułożenie i przykręcamy pokrywę.

Krok nr 4 – Napełnienie silnika świeżym olejem
-Teraz przystępujemy do napełnienia silnika świeżym olejem – kontynuuje Kamil . -Odkręcamy korek zalewowy i ostrożnie wlewamy około 850 ml oleju. Zależnie od modelu pit bike poziom oleju sprawdzamy na miarce połączonej z korkiem zalewowym lub przez okienko inspekcyjne umieszczone w prawej pokrywie silnika. W przypadku miarki poziom oleju powinien wynosić maximum, podczas gdy motocykl stoi prosto na kołach (nie na stojaku). Należy wytrzeć miarkę, wkręcić ją do końca, a następnie wykręcić i sprawdzić poziom. W razie potrzeby uzupełnić. W przypadku okienka inspekcyjnego poziom oleju powinien sięgać górnej krawędzi okienka. Poziom sprawdzamy również, podczas gdy motocykl stoi prosto na kołach. Każdorazowo podczas wymiany oleju warto zrobić podstawowy przegląd naszej maszyny. Sprawdzić dokręcenie wszystkich śrub, poziom płynu hamulcowego, stan klocków hamulcowych, naciąg łańcucha, a także stan opon i ciśnienie w oponach. Teraz pozostało nam już tylko posprzątać po skończonej pracy i cieszyć się dalej jazdą.


Kalendarz wydarzeń

Nasi partnerzy

PITBIKE.PL TOR GŁAŻEWO YCF POLAND MX OTOPIT pitbikeMRF

Ostatnio na forum

Warsztat • Mrf 140hq/rc koło?
Witam serdecznie wszystkich Mam pytanie odnośnie pita140hq i rc.Czy jest możliwość założenia większych obręczy kół do tych modeli? Chodzi mi o 14"na tył i 17" na przód

YouTube

Facebook